OPDRACHTGEVER: Vereniging tot instandhouding van het praktijkonderwijs in Leiden e.o.
OMVANG: Nieuwbouw Onderwijscentrum Leiden afdeling Praktijkonderwijs
ARCHITECT: Mariëlle van Ooi
REALISATIE: 2009
LOCATIE: Boerhavelaan 345

Het Waterland is een school voor 280 leerlingen met beperkte leercapaciteiten. De opleiding staat voor ‘Onderwijs op Maat’: kleine groepen van maximaal tien leerlingen, individuele ontwikkelingsplannen, persoonlijke- en groepscoaching, vijf kernteams en een actieve vaardigheidstraining. Praktijkfuncties met uitstraling en zichtbaarheid vanaf de straat is het credo van het praktijkonderwijs. De locatie grenst aan de drukke spoorlijn Haarlem-Leiden. In het ontwerp zijn langs dit spoor de minder geluidsgevoelige ruimten ondergebracht in gesloten gemetselde volumes. Deze weren het geluid voor de andere zijde van de school. Hier staan op kolommen de theorielokalen voor de verschillende clusters. Daaronder vormt een gekromde transparante wand de gevel van de verschillende praktijkruimten, zichtbaar en toegankelijk voor de buurt. Door de ronde onderbouw “vloeit” de ruimte zonder hoeken om het gebouw en verbindt het formele voorplein met het achterliggende schoolplein. Een centrale hal over twee bouwlagen vormt het kloppend hart van de school. Alle ruimten en functies
grenzen hieraan. Het zorgt voor een overzichtelijke, goed te controleren ruimte.

De leerlingen op deze school hebben veel bewegingsruimte nodig, in het gebouw maar ook op het buitenterrein. Vandaar dat de gelegenheid is aangegrepen om de ruimte op het platte dak te benutten als sportveld. Deze sportkooi op het dak geeft het gebouw extra cachet en is toegankelijk vanaf het schoolplein. Het interieur van de school heeft een stoere gedegen uitstraling heeft die toch vrolijk en warm is. Witte muren en grijze gietvloeren vormen een rustige basis. Deze basis heeft kleur gekregen door de toevoeging van warm houten leer/werkplekken in combinatie met kleurrijke meubels, lockers en andere details. Voor het exterieur geldt hetzelfde. Het hoofdbouwvolume vormt met haar zinken bekleding een rustige basis die speelse, warme accenten krijgt door het gebruik van houten kozijnen met gekleurd glas. De paarse bakstenen volumes versterken de ronde open vorm aan de voorkant en geven het geheel een robuust, gedegen karakter. Het verspringen van de smalle, verticale ramen in het hoge blok (de gymzaal) symboliseren de dynamiek van het praktijkonderwijs.

voortgezet onderwijs, school , nieuwbouw school, duurzame school, onderwijsgebouw, praktijkschool, praktijkonderwijs, praktijk, voortgezet onderwijs, school , nieuwbouw school, duurzame school, onderwijsgebouw, praktijkschool, praktijkonderwijs, praktijk, voortgezet onderwijs, school , nieuwbouw school, duurzame school, onderwijsgebouw, praktijkschool, praktijkonderwijs, praktijk, voortgezet onderwijs, school , nieuwbouw school, duurzame school, onderwijsgebouw, praktijkschool, praktijkonderwijs, praktijk, voortgezet onderwijs, school , nieuwbouw school, duurzame school, onderwijsgebouw, praktijkschool, praktijkonderwijs, praktijk, voortgezet onderwijs, school , nieuwbouw school, duurzame school, onderwijsgebouw, praktijkschool, praktijkonderwijs, praktijk,