Bewegend leren

Betere hersenfuncties

Als we meer bewegen gaan onze hersenen ook beter werken, dat is wetenschappelijk vastgesteld. Zowel bij jonge als bij oude mensen blijkt dat het geval te zijn. Bewegen verbeterd met name de ‘executieve functies’ van onze hersenen. De functies betreffen bijvoorbeeld initiatief nemen, zaken plannen, impulsen beheersen en zelfregulatie. Functies die we nodig hebben om zelfstandig te kunnen functioneren.

Beter leren

Door meer te bewegen profiteren kinderen omdat het een positieve invloed heeft op voor leren belangrijke hersenactiviteiten en daardoor op de leerprestaties. Bewegend leren leidt zowel op de korte als op de lange termijn tot leerwinst bij zowel rekenen als taal. Vooral teruggetrokken kinderen en kinderen met internaliserende gedragsproblemen blijken het meest te profiteren.

Binnen en buiten

Bewegend leren kan in de vorm van fysiek bewegen binnen de school naast of tijdens cognitieve leeractiviteiten. Ook kunnen bewegingsactiviteiten aan leren gekoppeld worden bij activiteiten buiten de school. Voor bewegend leren in de klas tijdens het leren zijn inmiddels diverse methoden ontwikkeld die op internet te vinden zijn. Check hiervoor de links.